Autófóliázás: Mit, mikor, hogyan? 

Az autófóliázás nem annyira újkeletű dolog, mint sokan gondolnák, ugyanakkor az utóbbi években elterjedőben lévő lehetőségek közötti különbségeket érdemes azért egy kicsit átnézni. Pontosabban azt, hogy miket lehet csinálni, milyen szabályozások vonatkoznak rájuk és mikor, mit érdemes használni. Először is válasszuk szét a típusokat: Vannak a kifejezetten karosszériára telepíthető fóliák és az ablakfóliák.

Karosszéria-fólia

Ebből a típusból kapásból két félét érdemes megemlíteni: Az egyik, ami alapvetően egy teljesen új színt ad a járműnek, míg a másik, amit viszont kifejezetten a kavicsfelverődés elleni védekezésben használhatunk, az a színtelen, teljesen áttetsző fólia. Természetesen anyagánál fogva az előbbi is nagyon sokat segíthet az autód kasztnijának megóvásában, különös tekintettel az apróbb behatásokra, mint a kavicsnyomok vagy a kulcskarc és társai, de ezt, akik választják, főként az esztétikai tuning miatt teszik.

kavicsfelverodes.jpeg

A színes, mintás típusokkal ugyanis minimális idő, és relatíve kis anyagi ráfordítással nagyon komoly megjelenésbeli különbséget eszközölhetsz járgányodnál, míg az áttetsző fólia telepítése mögött kifejezetten funkcionális okokat érdemes keresni. Míg egyébként a karosszéria fóliázását többnyire teljes autón, vagy esetleg a tető kivételével, majdnem az egész kocsin szokás végrehajtani, addig a kőfelverődés elleni színtelen fóliát leginkább az autó elülső részeire telepítik leginkább.

autofoliazas4.jpeg

És ha már felmerült az anyagi ráfordítás kérdése. Nagyságrendileg egy kicsi autót már olyan 250 ezer forint környéki áron le lehet fóliáztatni, míg mondjuk egy SUV kategóriájú kocsi telepítése 450 ezer forint körüli összegre jön ki. És ez tényleg csak nagyságrend, hiszen nagyon sok múlik magán a fólia típusán, no meg az autó pontos méretein is.  

Ablakfólia

Korábban talán ez volt a nagyon elterjedt, hiszen aki csak tehette, próbálta sötétíteni a kocsi ablakát, ám ez sok esetben nem volt túl nyerő megoldás, ugyanis a szabályozások igencsak szigorúak voltak, hogy mit és mennyire szabad fóliázni. A szabályok manapság egy kicsit talán többet engednek, és pár gondolattal lejjebb mi is kitérünk ezekre a kérdésekre.

Amivel azonban elsősorban szeretnénk ebben a bekezdésben foglalkozni, az a hő és UV elleni védekezés. Különösen érdekes kérdés ez tavasszal, a nyár közeledtével, hiszen mindannyian nagyon jól ismerjük azt az érzést, amikor hosszú percekig nem lehet beülni az autóba a benne uralkodó forróság miatt. Persze, a klíma sokat tud segíteni ezen, de a kormány, a váltó, olyan sokáig képes égetni még azután is, hogy legszívesebben szemmel vezetnénk még jó ideig.

ablakfoliazas.jpeg

Nos ezen a helyzeten sokat tud javítani a hő- és UV védőfólia. Ezeket lehet az ablakokra telepíteni, a szélvédőre és az oldalsó ablakokra. Ami nagyon fontos a szélvédő esetén, hogy a napfényszűrő fóliát a napellenző vonaláig lehet telepíteni és semmiképp sem akadályozhatja, hogy lássuk a közlekedési lámpát.

Erre a megoldásnak a nagyságrendi ára harminc ezer forinttól számolható. De természetesen itt is fontos, hogy mekkora ablakokról van szó és hány darabról. 

A fóliázásra érvényes szabályok

A legutóbb említett ablakfólia esetében leginkább a szélvédő és az első ablakokra nem kerülhet akármi. A rendelet szerint ezeken a felületeken a fényáteresztési mérték 70 százalék kell legyen. Az utastéri és hátsó ablakok esetében ez a mérték 70 százalék alatti is lehet. Viszont arra főként az első ablakok esetén érdemes figyelni, hogy színezett-e vagy sem az eredeti üveg, mert az ablaknak és a fóliának együttesen kell ezt az értéket kiadnia.

A teljes kasztni fóliázása esetén, ha markáns a színváltozás, szemléztetni kell az autót, hogy az új szín bevezetésre kerülhessen a forgalmiba. 

Milyen legyen az „alapanyag” Azaz milyen autót érdemes fóliázni?

Nos, azokra az autókra, amelyek karosszériáját csak a jókívánság és megszokás tartja össze, semmiképp nem javasoljuk fólia telepítését. Autófóliázás a legjobban azokban az esetekben tud működni, ha az autó kasztnija sértetlen, csak kisebb karcok vannak rajta. Ellenkező helyzetben, ha esetleg le akarjuk vetetni a fóliát, sajnos a festékkel együtt jönne le róla. Tehát csak azokon az autókon lehet jól dolgozni, amelyek sértetlenek.

Hogyan tisztítsd a fóliázott kocsidat?

Egy fóliázott autónak legalább 5 évig bírnia kellene a strapát, ám ha szeretnéd, hogy ez az időintervallum még véletlenül se csökkenjen kevesebbre, fontos hogy odafigyelj a tisztításra. Ami talán a legfontosabb, hogy érdemes kerülni a gépi, nagynyomású tisztítást, és helyette inkább a sokkal kevésbé durva, kézi mosást válaszd. A gőzborotva közelsége se tesz jót a fóliának, különösen az illesztéseknél, így azok kerülése is javasolt.

Tehát, ha az autód állagóvása fontos, esetleg a hő és az UV ellen szeretnél védekezni, vagy teljes esztétikai tuningot szeretnél, könnyen elérheted a megfelelő fólia választásával. (Gondoltad volna egyébként, hogy Starsky és Hutch ikonikus autója is így készült?)

1974_ford_torino_from_starsky_hutch.jpeg(forrás: Wikipédia)